Sunday, November 01, 2009

TAKTIK "PERANG SNIPER" GAYA BRUCE LEE

BAGAIMANA MEMBUAT "SERANGAN BALAS DALAM MASA 1 SAAT SAMBIL BERTAHAN" APABILA AKAN DISERANG LAWAN
Salam semua... Harap anda semua ceria-ceria selalu sempena menyambut bulan November ni, iaitu bulan bakal kita meraikan Hari Raya Aidiladha tidak lama lagi. Ok... Bulan baru, semangat baru dan matlamat pun mestilah baru. Contohnya nak menjadi Juara Catur dalam pertandingan ker. Atau nak mendalami lagi ilmu-ilmu catur dalam blog ni ker. Yang penting, anda mesti mempunyai "hala tuju yang jelas". Ok.. Pernah tak anda menonton filem-filem yang dilakonkan oleh Bruce Lee ? Ala... Filem yang memaparkan aksi-aksi seni pertahanan diri yang dilakonkan sendiri oleh beliau. Mesti anda dah tengok kan. Tapi tengok saje lah kan tanpa mendapat apa-apa manfaat. Sebenarnya, saya telah menjadikan pelakon kegemaran saya tu sebagai MOTIVASI untuk mencipta sebuah "TAKTIK PERANG SNIPER" atau lebih dikenali sebagai "serangan balas dalam masa 1 saat sambil bertahan" apabila akan diserang lawan.

Jika anda perhatikan, setiap kali Bruce Lee akan diserang lawan dengan menggunakan pelbagai jenis senjata seperti pedang, kayu, pisau atau tangan kosong, beliau akan "membuat serangan balas dalam masa 1 saat" sambil "menepis" di mana serangan itu menyebabkan lawan terus KNOCKOUT (KO). Suka saya ingatkan disini, maksud AKAN DISERANG BERBEZA tau dengan maksud TELAH DISERANG. Pasal apabila ANDA TELAH DISERANG bermakna lawan BERJAYA "menyentuh" @ "mencederakan" anda. Tetapi apabila ANDA AKAN DISERANG pula bermakna lawan TAK SEMPAT "menyentuh" @ "mencederakan" anda. Harap anda faham sebelum saya menerangkan lebih ditir bagaimana menggunakan teknik pelakon kegemaran saya tu dalam "TAKTIK PERANG SNIPER" sekejap lagi ( jangan lupa tau baca sampai habis...jika tak susahlah anda nak faham ).
" Makna AKAN DISERANG berbeza tau dengan makna TELAH DISERANG. Pasal apabila anda AKAN DISERANG, anda masih berpeluang untuk membuat serangan balas. Tetapi apabila anda TELAH DISERANG, anda tidak akan akan berpeluang langsung untuk hidup apatah lagi membuat serangan balas. Ini disebabkan masa yang diperuntukkan untuk anda beraksi adalah 1 SAAT sahaja "
- sailorman

BAGAIMANA MELAKUKAN TAKTIK "PERANG SNIPER" GAYA BRUCE LEE

Didalam dunia catur saya, untuk memastikan kemenangan sentiasa diperolehi, saya akan MEMANFAATKAN MASA 1 SAAT dengan sebaik-baiknya. Sebagai contoh, apabila saya bertemu lawan yang suka "membuat serangan berbahaya" saya akan menggunakan taktik "perang sniper" gaya Bruce Lee ni. Taktik yang lebih dikenali sebagai Taktik "Membuat Serangan Balas Dalam Masa 1 SAAT sambil Bertahan" apabila akan diserang lawan jarang benar mengecewakan saya. "Senjata-senjata" yang saya miliki seolah-olah menjadi "kebal" apabila diserang oleh "senjata-senjata hebat" lawan. Bayangkan... Walaupun "senjata bom" yang saya miliki "diugut bunuh" oleh "senjata pisau" lawan, saya tetap "tidak berganjak" atau "berundur" selagi saya mempunyai masa 1 SAAT untuk "membuat serangan balas" dengan menggunakan "senjata-senjata" lain yang masih dimiliki. Saya tahu, lawan TIDAK AKAN SEMPAT "bunuh" apa jua "senjata" yang saya miliki selagi saya dapat membuat "checkmate" ke atas "king lawan" atau menghampiri sasaran untuk "checkmate king lawan". Saya juga tahu lawan TIDAK AKAN SEMPAT membuat "susunan pertahanan" dengan baik selagi saya dapat "membuat serangan balas" dengan menggunakan "senjata-senjata yang lain" yang masih dimiliki walaupun saya terpaksa mengorbankan "senjata bom" demi mencuri masa 1 SAAT daripada lawan. Itu pasal, lawan saya akan menjadi "pelik bin ajaib" apabila saya sanggup "tidak berundur" walaupun yang "diserang" itu merupakan "senjata hebat" yang saya miliki. Prinsip saya mudah jer... Selagi saya dapat manfaat daripada MASA 1 SAAT, saya sanggup "bertahan" kerana saya telah berjaya "membuat serangan balas" terlebih dahulu apabila akan diserang, sebelum membuat "back up" atau "pertahanan".

  • Sekiranya saya mengamalkan taktik "bertahan" dahulu sebelum "membuat serangan balas" apabila akan diserang lawan, saya akan menghadapi risiko kalah. Pasal masa yang diambil telah melebihi 1 SAAT di mana masa 1 SAAT ini amat penting bagi saya terutama apabila bertemu lawan sehebat komputer catur LEVEL 9 ( direka oleh Richard Lang, Juara Dunia 10 KALI ) dimana komputer catur ini tidak akan bagi saya peluang "bernafas 1 saat" pun apabila menyerang.


  • Tetapi jika "membuat serangan balas" terlebih dahulu sebelum membuat "back up" saya PASTI BERJAYA menembusi "benteng pertahanan" lawan kerana masa yang diambil adalah 1 SAAT sahaja. Jadi, tidak hairanlah mengapa pelakon kegemaran saya, iaitu Bruce Lee itu berjaya menjadi lagenda dalam dunia seni pertahanan diri - JUARA YANG TAK TERKALAH. Pasal beliau tahu macam mana nak manfaatkan masa 1 SAAT itu untuk menumbangkan lawan tanpa sempat membalas serangan ( KO ).

" Ingat... Selagi anda berjaya membuat serangan balas terlebih dahulu sebelum membuat pertahanan apabila akan diserang lawan, bermakna anda telah berjaya mencuri masa 1 SAAT daripada lawan. Dan masa 1 SAAT ini amat penting untuk anda menembusi benteng pertahanan lawan "
- sailorman


No comments: